maandag 1 juni 2009

Instrument Rating

Vandaag had ik dan eindelijk mijn Instrument Rating examen, als ik dit examen haal krijg ik straks op mijn brevet een aantekening om IFR vluchten uit te mogen voeren.

Vandaag om 10:00lt ging ik off-blocks met instructeur D. Madariaga als co-piloot en A. Pereira als examinatrice. We waren in de eerste instantie van plan naar Beja te vliegen om daar een ILS approach te doen, helaas werden we geweigerd vanwege lokaal verkeer, dus direct naar Montijo gevlogen en daar de ILS gedaan.
Onderweg naar Montijo kreeg ik een aantal theoretische vragen voor mijn kiezen, deze wist ik naar behoren te beantwoorden, eenmaal bij Montijo dus de ILS, na een go-around op minimums direct terug naar Evora, onderweg hiernaartoe kreeg ik nog wat airwork oefeningen, dus Approach to Stall en steep turn etc...., na de steep turn kreeg ik te horen dat ik de rest van de vlucht "Single Pilot" moest doen.

  • Even kort tussendoor, zoals ik al eerder zei vliegen wij al de IFR vluchten volledig multi-crew, dus Pilot Flying (ik) en Pilot Non-Flying (instructeur) en daardoor verdelen we de werkdruk, tijdens het Single pilot vliegen krijg ik dus ook de taken van de instructeur te doen, omdat hij gesimuleerd niet meer in staat is om normaal te functioneren (ziek, dood, noem maar op)

Nouja, in iedergeval, volledig single pilot de approach op Evora gedaan, geland en het vliegtuig netjes geparkeerd, en nadat ik de "After Parking Checklist" voltooid had kreeg ik vanaf de achterbank al de felicitaties van de examinatrice, gehaald dus.
Na een korte debriefing waar we toch nog wat kleine slippertjes doornamen de papieren ingevuld en daarna vooral genieten van weer een stuk dichterbij het brevet.
Nu zit het IFR vliegen op de TB-20 erop en hoef ik alleen nog maar 9.5 uur te vliegen (waarvan 5 solo) voor mijn volgende examen wat het CPL examen is, het uiteindelijke brevet.

Morgen hebben we in ieder geval de groundschool voor de Seneca, dit is het laatste toestel waar ik op ga vliegen, deze bak heeft 2 motoren om na 20 uur vliegen de Multi Engine Rating te krijgen.

Even voor de duidelijkheid, dit beestje is de Seneca:

Geen opmerkingen: