vrijdag 6 maart 2009

Toch maar even een berichtje :)

Toch maar even wat schrijven over het vliegen van afgelopen dinsdag, zoals gezegd mocht ik afgelopen dinsdag weer het Portugese luchtruim onveilig maken, ik stond namelijk ingeroosterd voor de eerste IP vlucht op de TB-200 wat tevens de eerste van 5 2-uurs vluchten is ter afsluiting van de TB-200 fase.

Het weer zag er deze dag niet echt goed uit, ik reed in de regen naar school met vrij laag hangende bewolking, ik had dus een "cancel gevoel" eenmaal op school aangekomen de vluchtvoorbereiding gedaan en toen merkte ik wel dat het lang geleden was dat ik gevlogen had, ik moest namelijk over alles nadenken wat ik 5 weken eerder nog met gemak uit het hoofd deed.
Nog steeds met het gevoel dat ik gecanceled zou worden even een babbeltje met de instructeur gemaakt, en tot mijn verbazing zei hij "Don't send your flightplan, but make a Flight Notice instead, we're gonna fly above the airfield"
Dus zo gezegd zo gedaan, ikke een Flight Notice maken en de walkaround beginnen, nog steeds in de regen, checklisten afgewerkt nog steeds in de regen, motor gestart nog steeds in de regen taxiën je raadt het wel, het regende nog steeds.
Om een lang verhaal kort te maken ik was de eerste van de school die weg was en het duurde nog wel even voordat de volgenden op de radio te horen waren.

Eenmaal airborne eerst een van de instrument departures van Evora geoefend, de zogenaamde November 1 Alpha.

Daarna naar 3000 voet geklommen en weer terug naar de NDB gevlogen, daar wat intercepties geoefend van verschillende QDM (koers naar het station toe mbv NDB) en QDR (koers van het station af mbv NDB), daarna wat holdings geoefend, holdings zijn in het leven geroepen om in geval van slecht weer of andere oorzaken er minder capaciteit op vliegvelden is, in een holding kan het vliegtuig tijdelijk in de wacht gezet worden door middel van rondjes vliegen, dit bestaat uit een bocht naar rechts, 1 minuut rechtdoor vliegen, een bocht naar rechts en weer 1 minuut rechtdoor vliegen waarna je weer boven (in ons geval) boven de NDB uitkomt, na wat holdings gedraaid te hebben zijn we de NDB approach voor baan 01 op Evora gestart, ik ga deze niet helemaal uitleggen maar zo ziet hij eruit:

Allemaal abrakadabra misschien, maar het is lastig om het allemaal in tekst uit te leggen :)
Hierna zat het er alweer op, 2 uur erbij en hopelijk snel weer vliegen :)

Geen opmerkingen: