donderdag 19 maart 2009

TB-200 = af :D, op naar de TB-20

Zoals ik gister al zei had ik vandaag mijn laatste vlucht op de TB-200, samen met instructeur J. Terron naar van Evora naar Montijo en terug gevlogen.

Montijo is zoals ik al zei een militair vliegveld oostelijk van Lissabon en hier gaan we regelmatig naartoe met de TB-20 om een paar ILSjes te "schieten", ILS staat voor Instrument Landing System en bestaat uit en serie antennes die een signaal uitzenden die het vliegtuig dan weer opvangt, aan de hand van deze signalen bepaald het instrument of je links of rechts van de baan zit en of je boven of onder het ideale glijpad zit.
Gedetailleerde uitleg ILS: http://nl.wikipedia.org/wiki/Instrument_landing_system veel moeilijke woorden maar hopelijk maakt het wat duidelijk ;)

Op Montijo hebben we 2 ILS approaches gedaan waarna het weer tijd werd om terug te gaan naar Evora, nadat we weer bij Evora aangekomen waren, een NDB approach gedaan gevolgd door een missed approach (baan niet in zicht, gesimuleerd) daarna terug de holding in en nog een approach, na deze wel geland, parkeren en voor de laatste keer de motor van de TB-200 uitgezet.

Nu hopelijk snel door naar de TB-20, dit is het volgende toestel waar we op gaan vliegen en uiteindelijk onze "Instrument Rating" en "Commercial Pilot Licence" op zullen halen dus hopelijk knallen we lekker door met deze uren.
Met de TB-20 zal ik ook grote vliegvelden aan gaan doen zoals: Faro, Sevilla, Jeréz, Porto, Vigo, noem ze maar op, dit wordt dus een ontzettend leuke periode, lekker tussen de Ryanairs, Transavias, Iberias etc..., lekker de grote jongens pesten zeg maar met onze 100 knopen approach speed.

Nog een paar leuke feitjes aan de TB-20
6 cilinders
250 PK @ 2575 RPM
Kruissnelheid: 130 knopen indicated airspeed
Intrekbaar landingsgestel

Morgen in ieder geval vrij, en ik voel ook al een weekend aankomen, maar het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ik moet simmen aangezien ik daar ook nog 10 uur van moet.

Geen opmerkingen: