vrijdag 9 januari 2009

En dat is 1!!!!

Helaas is het niet voor de kerst gelukt, maar wel vrij snel na de vakantie, de 70 uurs check, de afsluiting van de VFR (Zichtvliegen) fase in de opleiding en hij staat gelijk aan het halen van het PPL (Private Pilot Licence), dit is het brevet om een klein vliegtuig te mogen huren en daarmee rond te vliegen, helaas gaat mij dat niet lukken omdat ik het officiële papiertje niet krijg, maar toch leuk om te weten :P

De check was eigenlijk redelijk standaard, het begon vroeg in de ochtend om 06:30 local time op het vliegveld om de vlucht voor te bereiden voor deze check moet je namelijk ook een vlucht naar Cascais (veld onder Lissabon) voorbereiden, nadat ik hier mee klaar was even met de instructeur gebriefed over wat we gaan doen en de nodige theorievragen beantwoord, daarna begon het wachten, want er zat namelijk nog een vlucht voor mij maar die werd gecanceld omdat er ijs op de vleugels zat, daardoor begon ik hem ook te knijpen want vlak voor mijn vlucht was het ijs nog steeds niet weg, toch samen met de instructeur naar het vliegtuig gegaan en nadat we de vleugels schoongemaakt hadden toch weggegaan.
De check bestaat uit een stuk diverteren, emergency procedures en nog wat landingen op "ons eigen veldje".
Diverteren ging lekker, emergency procedures ook en de landingen gingen ook prima, ik had er dus een redelijk goed gevoel over en dat bleek, want bij de debriefing waren de eerste woorden toen we zaten, "Congratulations, you passed the exam", een zucht van verlichting ging door mijn lichaam, want ondanks mijn goede gevoel kan de instructeur natuurlijk heel anders denken.
Nadat we nog wat dingen besproken hadden die wat minder gingen, soms kwam ik wat hoog binnen voor een landing en moest ik op het laatste moment nog duiken etc....

Nadat de nodige papieren ingevuld waren en ondertekend gelijk naar beneden gelopen om mijn "beloning"op te halen, namelijk de eerste gouden streep!

Mijn overhemd nu :P:

Close up van de strepen:

Dit was ook het einde van het VFR vliegen zoals ik al zei, de eerst volgende vlucht bestaat uit Basic Instrument Flying (ook wel BIF genoemd) en er staan ook nog een berg simulator sessies op me te wachten nu.
Dus dit schat ik als het programma voor de komende tijd:
Nog 15 uur vliegen op de TB-200 en zeker een uurtje of 18 simmen voordat we naar het volgende vliegtuig gaan, namelijk de TB-20.

Ohja, de foto's zijn met mijn telefoon gemaakt dus de kwaliteit is niet denderend als je ze vergroot.

Geen opmerkingen: