Vandaag weer is vrij, dus tijd zat om weer wat te schrijven :P.
De afgelopen week ben ik bezig geweest met BIF, dit zijn 3 vluchten en zijn bedoeld als introductie van het IFR (Instrument Flight Rules) vliegen, tijdens het IFR vliegen kijk je niet meer naar buiten om te navigeren maar doe je alles aan de hand van je instrumenten in de cockpit en verschillende radiostations op de grond zoals: VOR, NDB, ILS etc...
Ook worden er een aantal dingen van je verwacht tijdens het IFR vliegen die vooral tijdens deze 3 vluchten aan bod komen, namelijk: Gecoördineerd een bocht maken, dit betekend dat je 360 graden draait in 2 minuten en Gecoördineerd stijgen en dalen, dit betekend stijgen/dalen met een verticale snelheid van 500 voet per minuut.
Om dit te oefenen zijn er door school een aantal patroontjes ontwikkeld.
Het "B-Patroon" deze bestaat uit 2 bochten naar links en 2 bochten naar rechts en moeten precies op tijd uitgevoerd worden.
Het "C/D-Patroon" staat voor Climb/Descent en bestaat uit een rechte lijn met een aantal punten waarbij je 1500 voet klimt of daalt en ook weer op tijd.
Het "C-Patroon" een combinatie van het B en het C/D patroon en bestaat dus uit klimmende en dalende bochten die ook weer precies op tijd uitgevoerd moeten worden.
Ook is het nu toegestaan om in de wolken te vliegen, wat heel raar is maar daar kom ik nog op terug.
BIF vlucht 1:
De eerste BIF vlucht is een beetje kennis maken met het instrument vliegen, samen met instructeur D. Serrano de lucht in gegaan en een beetje gecoordineerd proberen bochtjes te draaien en te klimmen en te dalen.
Een leuk extraatje aan deze vlucht was dat de bewolking heel erg laag hing en we dus constant in de wolken zaten, dit brengt iets heel raars met zich mee, want omdat je geen contact meer met de grond heb moet je echt in je instrumenten geloven en niet op je gevoel wat ik dus persoonlijk ervaren heb.
Op een gegeven moment vroeg mijn instructeur namelijk: "Welke kant denk je dat we nu op gaan", dus ik zeg: "volgens mij gaan we naar rechts" terwijl de instrumenten dus aangaven dat we een bocht naar links aan het maken waren, je gevoel zegt dus totaal iets anders dan wat er in werkelijkheid gebeurt, wat dus gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben, want omdat je bijvoorbeeld in de wolken zit kan jij niemand zien maar kunnen zij jou natuurlijk ook niet zien.
Tijdens de vlucht had ik ook de zogeheten "IFR Bril" op, dit is een bril die je op kan zetten die je volledige uitzicht naar buiten blokkeerd, er zit alleen een uitsparing in waardoor je je instrumenten kan zien.
Op de terugweg moest ik van Serrano mijn bril ophouden en moest ik eerst naar de NDB van het vliegveld toe vliegen en zodra ik het station passeerde volledig op instrumenten en headings die ik van hem kreeg het circuit vliegen (terwijl hij uitkeek voor ander verkeer natuurlijk ;)) en vlak voor touchdown mocht de bril af, leuk om te doen.
IFR Bril
BIF vlucht 2:
Samen met instructeur D. Gomes verder gegaan met bochtjes maken enzo, ook voor het eerst een B-Pattern in de lucht gedaan, wat Steepturns en Approach to stall volledig op instrumenten, helaas geen wolken en de bril hoefde ik ook niet op van hem, dus het was een beetje vechten tegen de wil om naar buiten te kijken maar uiteindelijk ging het prima.
Aan het einde weer op de NDB terug gevlogen maar op zicht het circuit gedaan, het was een beetje druk namelijk.
BIF vlucht 3:
De laatste, samen met instructeur F. Salvador, verder met bochtjes, klimmen en dalen nog meer steepturns en approach to stall, ook het C-Pattern gedaan vandaag met als commentaar op alles dat het goed was alleen wat kleine tips voor de volgende keer dus ik blij :D.
Nu dit erop zit mag ik voorlopig even de simulator grot in voor een kleine 12 uur waarna we beginnen met IP vliegen wat staat voor Instrument Procedures wat uiteindelijk mijn TB-200 fase zal afsluiten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten