zondag 13 januari 2008

Cleared for Take-off

Eindelijk heb ik dan toch een blogje geopend en zal mijn weg tot verkeersvlieger beschrijven.

Het is dan wel een tijdje geleden maar 2 maanden geleden ben ik dan eindelijk begonnen aan mijn opleiding tot verkeersvlieger aan de Nationale Luchtvaart School (NLS).

Eerst krijg ik in Hoofddorp (NL) 8 maanden de tijd om alle theorie tot mij te nemen dit is in 2 blokken van 4 maanden gehakt, in het eerste blok krijg ik de vakken:
- Meteorology
- Radio Navigation
- General Navigation
- Principles of Flight
- Flight Planning and Monitoring
- Performance
- Communication (VFR)

En uiteindelijk in het tweede blok krijg ik dan nog:
- Human Performance and Limitations
- Airlaw
- Airframe, Systems and Powerplant
- Instruments and Electronics
- Mass and Ballance
- Operational Procedures
- Communication (IFR)

Als ik deze acht maanden zonder problemen doorkom vertrek ik in Juli 2008 voor acht maanden naar Evora, Portugal om daar de praktijkopleiding te doen, dit bestaat uit de volgende onderdelen:
- Basis (tot 20 uur, eerste Solo) op de Socata TB-200GT
- VFR vliegen + Basics of Instrument Flying op de Socata TB-200GT
- IFR vliegen met uiteindelijk een Commercial Pilot Licence (CPL) op de Socata TB-20
- Multi Engine Instrument Rating (ME-IR) op de Piper Seneca V

Na de praktijk moet ik nog 1 onderdeel voordat ik een "Frozen" ATPL krijg, dit bestaat uit een CPL + ME/IR + MCC en de ATPL theorie.
Dat laatste onderdeel is een Multi Crew Coorperation Course wat niets meer is dan 7 simsessies in een Boeing 737-300 Full Flight Simulator in Brussel, België waar ik leer samenwerken in de cockpit volgens het Pilot Flying en Pilot Non-Flying (tegenwoordig Pilot Monitoring) principe.

Na dit krijg ik dus mijn "Frozen" ATPL en kan ik in principe solliciteren bij elke Airline.

Meer in mijn volgende blogje :P

Geen opmerkingen: