Eindelijk was het twee weken geleden dan zover, mijn allereerste vlieguurtje in Nederland.
Samen met een instructeur en een ander clublid had ik om 10 uur afgesproken op vliegveld Hilversum om mijn zogenaamde "check-out" te gaan vliegen.
Een check-out is een vlucht met een instructeur van de club en wordt vaak vereist door de club om te bewijzen dat je normaal en goed met het vliegtuig overweg kan voordat je zelf in je eentje ermee weg mag.
Ik ging als eerste vliegen en na het starten van de motor taxiede ik al snel naar het begin van baan 07 van Hilversum, na het warmdraaien van de motor draaiden we de baan op en stegen we op in Oostelijke richting om vervolgens boven de Loosdrechtse plassen wat oefeningen te doen zoals de bekende "Approach to Stall" "Steep Turn" "Normal Turn" etc.....
Hierna waren we van plan om nog wat Touch & Go's te gaan maken op Hilversum, maar helaas begon de wind aan te trekken en stond er al gauw een iets te harde rugwind waardoor het uiteindelijk gewoon een full stop landing werd.
- Omdat het vliegtuig waar ik op vlieg een niet al te krachtige motor heeft, de banen op Hilversum niet al te lang zijn en er een bos gelijk aan het einde van de baan staat loop je op een warme dag (wat het die dag was) al gauw het risico om niet hard genoeg uit te kunnen klimmen om de bomen te ontwijken en met een rugwind wordt dit effect nog versterkt. Daarom is besloten niet verder te gaan.
Ik moet nu dus nog een paar landingen maken om volledig "los" te zijn op de kist, ik hoop dit zo snel mogelijk te kunnen doen.
De PH-ACX, Diamond Da-20 Katana van Aeroclub Valkenburg
Geen opmerkingen:
Een reactie posten